Jämställdhet

Det är du som ska bestämma i ditt liv. Lära dig det du vill, välja ditt yrke, klä dig som du vill och älska den du vill. Du bestämmer över din kropp och har rätt att bli mött med respekt för den du är.

Bekämpa fördomarna

Jämställdheten börjar i barndomen. Växer vi upp under olika villkor, kommer vi att ha olika villkor också som vuxna. Därför måste vi också kunna se vilka effekter som normer och värderingar får för jämställdheten. Omgivningens åsikter och gamla invanda könsroller får inte sätta stopp för friheten att bestämma över sitt eget liv. För varje kille och tjej som tror att de måste följa gamla spår ska skolan visa att man kan välja sin egen väg och bryta könsmönster.

Börja tidigt

Alla barn ska få utvecklas precis som de vill, oavsett de könsstereotyper som finns. Liberalerna Alvesta vill att alla pedagoger och förskolor aktivt arbetar med genuspedagogik och att alla skolor har jämställdhetsansvariga.

Stoppa mäns våld mot kvinnor

Förra året anmäldes 13 000 våldtäkter. På skyddade boenden sover varje år kvinnor och barn 80 000 nätter på flykt. Det här kan ingen acceptera. Vi vill ha resurser till mer förebyggande arbete. Vi vill ge kvinnojourer långsiktiga och rimliga ekonomiska villkor. Alvesta kommun ska se till att ha långsiktiga avtal med skyddande boenden.